به ویبسایت افغان تیزیس خوش آمدید/ د افغان تیزیس ویبسایټ ته ښه لاغلاست

مبادی حقوق

سال

: 2020.11.24

ګروه ها

: حقوق

قیمت

: 1000

تعداد صفات

: 98

کد فایل

: 721

مقطع

: لیسانس

 مقدمه:  آدمی زادگان ازروزگار پیشین برای بقای خویش با طبیعـــت در نبرد بوده و از همه نیروهای خود در راه پایداری و کسب آسود گی کار گرفته اند. بشر برای رام کردن قوای سـر کش طبیعــت در خورد ساختن دشواری های زندگی از همان سر آغاز فــرزندان آدم را گردهم جمع نمود. افراد بشر بفرمان نیازمندی طبیعـــی و به کمک عقل خود در یافت که ادامه حیـات به تنهایی بس مشکل و حتـــی ناممکن است. احساس و تسلیم شدن به این امر که انسان فطرتاً برای زیستن در اجتماع آفریده شده. همانطوریکه از روز تولـد ش به پرورش و  پرستاری مادرو پدر و نزدیکان خود محتاج بوده نظم بزرگـی نیز برای زنده مـانــد از شر دیگــــران ضرورت متقابله را دارد. روابط و همبستگی افـــراد توام بانوع دوستی اساسات اجتماع افراد را پی ریزی نمود. اجتماع بشر بحیث یک پدیده معقـــول و سازگا ر با خلقت تامین زندگی مادرمعنوی اش را میسـر ساخت و افراد د ر پناه جامعه از خطرات حیات تنهایی رهایی یافت. جلب منفعت و دفع ضررها همـــانطوریکه علایق روابط ذات البینی افــــراد را پرورش می داد احیانـاً باعث دستبرد بدارایی یکدیگـــــران میگردید. تــاریخ و جامعه شناسی بیانگر این واقیعت است که تصور و تکامل جماعات انسانی در پــرتو رهنونی های عـــــامه از برکت قانون امکان پذیرگردیده چه هر جـــایکه پای اجتماع درمیان آمده در آنجا قانون که حامی حقوق باشد وجود داشته که ا جتماعات را از همان حالت خود مختاری مطلق بعلت نظام و استقرار رهنمون شده است. اگــــر د ر اجتماعات بشری قــواعد لازم الاجرای وجود نمیداشت و هـر کس بوسایـل شخصی احقاق حق می نمود در آنصورت جنگ و دشمنی میان اجتماع در گرفته و افراد بشر را به طرف فناء و زوال سوق میداد. لذا گفته می توانیم که جوامع و ملـل بهر شکلی که باشد از حالت بسیار ابتدائی و بسیط تامرحله کمال و مترقی و پیشرفته در تنظیم روابط مختلف محیطی و اجتماعی به نظم و قـانون نیاز مندی طبیعــــی دارند. هیچ قوم و ملتی ولو در میان جنگل هم باشند نمی توانند که بدون نظم و قانون امرار حیات نمایند. واضح و مبرهن است وقتی که دانش آموزان حقوق به مبادی حقوق با قانون     آغـــــا ز می نمایند شاید این سوال در ذهن شان خطــور نماید که هدف از تدریس مبادی حقـــــوق چیست؟  در جواب میتوان گفت طوریکه از نام این مضمون دانسته میشود تدریس مبـادی حقوق فقط مقدمه بـرای سایر رشته های حقـــوق و آماده ساختن ذهن دانش آموز حقــــوق است از طریق فراگرفتن مبادی و اساسات کلیه و علمی اولی و فهم اساسات عامه قـانون که ناگزیر جهت بحث مفصل پیرامون سایر رشته های مختلف حقوق و قانون نمی توانیم از آن استغنا حاصل نماییم. تا توانسته باشیم اساسات و مبادی عامه را چــراغ راه خــــود ساخته و با فهم دقیق و علمی موضوعات  و شعب مختلفه حقوق و قانون را در سالهـــای آینده مفصلاً برسی نماییم. بنــــاً گفته میتوانیم که فراگـرفتن مبادی حقـوق و قـــانون بحیث یک مقدمه برای سایـر رشته های حقوق و قانون بوده و ذهن محصل حقوق را آماده به فراگرفتن حقوق وقـانون نموده. معاون و مددگار شان در آموختن سایـر شعب حقوق و قانون خواهد بود. از جانب دیگر قانون و حقوق دارای اصطلاحات علمی دقیقی مانند سایـر رشته هـای از علوم بوده بدان جهت بدیهی است تا مبادی حقوق و قانون جهت فهم اصطلاحات فـنی و دقیق آن تا ممیز سایر رشته های عـــــلوم گردد. در اول مــرحله فهمیده شود تا در سیتــم مطالعه حقــــوق مشکلی را در آینده ایجاد ننماید. بعد از این تذکر مختصر بحث خــــود را روی مـوضوحــــات مربوط مبادی حقـــوق تحت قسمت ها، فصول و بخش های مختلفی دنبال مینماییم.

.

 فهرست

مقدمه 5

فصل ا ول 

بخش ا ول

سیرتاریخی حقوق و قانون 7

تاریخچه سیر و تحول حقوق جزای عرفی  مکاتب جزائی 7

اول - مکتب کلاسیک 9

1اصل فایده اجتماعی مجازات 10

2- اصل قانونمندی جرایم ومجازات 10

3-اصل تساوی مجازاتهـا 11

تاثیرافکار جدید در قوانین 12

دوم - مکتب عدالت مطلقه 13

سوم - مکتب نیو کلاسیک 14

تاثیر عقاید بر مکتب نیو کلاسیک درقوانین 16

مراحل تاریخی حقوق جزاء 17

الف: مرحله عکس العمل خصوصی 17

ب: مرحله عکس العمل اجتماعی 18

ج: مرحله عکس العمل قـانونی 17

مبنای حقوق و سیر تاریخی آن 19

بخش دوم   

تعریف حقوق ومشخصات آن و ارتباط آن با دیگر علوم 22

مشخصات قاعده حقوقی 22

فرع اول- کلی بودن قاعده حقوقی 22

فرع دوم - الزامی بودن قاعده حقوقی 23

فرع سوم - ضمانت الاجراء 24

فرع چهارم- داشتن قلمرواجتماعی 25

رابطه حقوق با سایر علوم اجتماعی 26

فرع اول - قواعد حقوقی و قواعد اخلاقی 27

فرع دوم - قواعد حقوقی و قواعد مذهبی 29

فـرع سوم- قواعد حقوقی و قواعد تقلیدی 30

عناوین                          صفحات

فرع چهارم- قاعده حقوق طبیعی و قاعده حقوق مثبته 31

جزء اول- حقـوق طبیعی و نظریات علماء پیرامون آن 31

جزء دوم- حقوق مثبته و نظریات علماء پیرامون آن 34

مکتب پوزیتویزم 35

اول - تاریخ حقـوق 37

سوسیا لوژی حقـوق 38

سوم- فلسفه حقوق 39

فصل دوم

قسمت اول 

حقـوق ذاتی و موضوعات مربوط آن 45

 1-اشخاص حقیقی 46

2- اشخاص حکمی 46

قسمت دوم

مبانی حقوق مدنی 47

حقوق مـدنی آفاقی 47

موضوع حقوق مدنی 48

فرع اول- موقعیت حقوق مدنی در میا ن سایر رشته های حقوق 49

جزء اول- سابقه تاریخی 50

1- درازمنه قدیم 50

2- در قرن هجدهم 51      

3- درعصر حاضر 51

جزء دوم-  تفاوت و معیارتفکیک در قرن بیستم 52

جزء سوم - رشته های حقوق عمومی 53

1- حقوق اساسی 53

حقوق مالی 54

حقوق بین الدول عمومی  54

جزء چهارم- رشته های حقوق خصوصی  55

حقوق مدنی 55

حقوق تجارت 55

حقوق صنعتی  56

حقوق کار 56

اصول محاکمات مدنی 56

عناوین              صفحات

اصول محاکمات جـزائی 56

حقوق بحری 57

حقوق بین الدول خصوصی 57

جزء پینجم - رشته های مختلف حقوق 57

فرع دوم -  عناصر حقوق مدنی 58

جزء اول- حاملین حق 58

اول : اشخاص حقیقی و عناصر تثبیت هویت آنها 59

الف- اسم 59

ب – اقامتگاه 60

ج -  ملیت 61

دوم: اشخاص حکمی و عناصر تثبیت هویت آنها 61

اشخاص حکمی عام و اشخاص حکمی خاص 61

الف - شرکت ها 62

ب- جمعیت 62

انحلال و تصفیه جمعیت ها 63

انواع جمعیت ها 63

تثبیت هویت اشخاص حکم 64

اول - اسـم 64

دوم - اقامتگاه  65

سوم- مـلیت 65

آغاز و انجام شخصیت ها 65

الف : آغـاز و انجام شخصیت های حقیقی 65

ب : آغــازو انجام شخصیت های حکمی 67

فصل سوم

بخش اول

جزء اول - عدیم الاهلیت ها  70

جـزء دوم- مایملک 71

اول- حق عینی  72

دوم- حق دینی 74

عناوین              صفحات

سوم- حقوق ذهنی یا معنوی 75

بخش دوم  

منـابع حقوق آفاقی 77

فقره اول- قانون 77

اهمیت و مزایای قـانون 79

جزء اول -  قانون از حیث سلسله مرا تب 80

1-قانون اساس 80

2-قانون عادی 81

 -3قانون فرعی یا اساسنامه 81

 جزء دوم - وضع قوانین و مرجع که صلاحیت وضع آنرا دارد 81

الف :  وضع قانون اساسی 83

ب: وضع قانون عادی 83

ج : وضع مقرره و اساسنامه 84

1-تصویب قانون  84

2-توشح قانون 84

3- نشر قانون 85

4- جزء سوم- الغای قانون 85

بخش سوم

تطبیق قانون 87

اول -  تطبیق قانون از حیث زمان و مکان 88

الف : تطبیق قانون از حیث زمان 88

1- بی خبری از قانون عذر پنداشته نمیشود 90

2- قانون به ما قبل رجعت نمیکند 92

ب: تطبیق قانون از حیث مکا ن 96

جهت تماس به شماره های ذیر در تماس شوید

+93 0786590059
+93 0786590059
+93 0786590059
+93 0786590059